Dugnad

I Vangen barnehage er det nedfelt i vedtektene at alle familier må gjennomføre dugnad i løpet av et barnehage år. Under får du mer informasjon:

I Vangen barnehage har hver familie forpliktet seg til å utføre 15 timer dugnad i løpet av barnehageåret (15. august til 15. august). For de timer du ikke har utført dugnad blir du fakturert med 400,- pr time etter endt barnehageår. Dette er nedfelt i barnehagens vedtekter.

De senere årene er dugnadsviljen blanr foreldrene vært stor og vi har kunnet redusere antall timer til 12 pr dugnadsår. Vi merket at mange utsatte dugnaden til siste halvår da timene ble redusert. Vi endte derfor opp med en skjevfordeling i antall utførte dugnadstimer. Fra dugnadsåret 2012/2013 ble det innført at andelshaverne måtte utføre minst 6 timer innen utgangen av februar. De som utfører mindre enn 6 timer blir fakturert for det i løpet av mars. Denne ordningen har vist seg å fungere godt og styret i barnehagen har opprettholdt denne ordningen inntilvidere.

Dugnad blir anonsert i garderobene og hver familie har ansvar for å føre opp sine timer i dugnadspermen som befinner seg i barnas garderobe. Man kan også ta kontakt med personalet hvis man ikke har mulighet for å stille på felles dugnader.

Hver vinter sender vi ut en forespørsel om å strø/ måke snø, de som kan forplikte seg til en uke i den tiden hvor vi har størst sjanse til for snøfall, får tildelt en uke hvor man er ansvarlig for at barnehagen er måkt. Dersom det ikke er behov for måking eller strøing kan man ikke skrive timer for denne uken. Med mindre man gjør noe annet, ta kontakt med personalet.Det samme gjør vi med gressklipping når våren nærmer seg.

Styremedlemmer skal ha utført 8 timer dugnad det året de blir valgt inn i barnehagens styre på årsmøtet i mars(Etter dagens ordning 6 timer). Styremedlemmer er fritatt for dugnad i resten av perioden de årene/ året de sitter i styret.

Enkelte arbeidsoppgaver krever mer enn 15 timer. De som sier seg villige til å stille opp på dette etter avtale med barnehagen, f.eks boning, større bygningaarbeider el, kan søke om å få overført timer til neste barnehage år. Det er dugnadsansvarlig og daglig leder som tar denne avgjørelsen.
Barnehagen er tjent med at enkelte engasjerer seg og gjør en ekstra innsats for barnehagen.

Her finner du en oversikt over fellesdugnadene:

DUGNAD VANGEN BARNEHAGE 2023-2024