Syke barn

Syke barn skal være hjemme fra barnehagen. Vanligvis er det almentilstanden som avgjør om barnet kan være hjemme eller ikke, men for enkelte sykdommer kan det være nødvendig å bli hjemme utover dette for å hindre å spre smitte til andre. Husk at aktivitetsnivået og støyen er høyere i barnehagen enn hjemme. Barna må kunne delta på alle aktivitetene i barnehagen for å kunne komme.

Dette er barnehagens HMS rutine for syke barn:

Sikre at barn med nedsatt allmenntilstand blir tatt hånd om, samt forebygge spredning av smittsomme sykdommer.

Ansvar

• Daglig leder er ansvarlig for at foreldre og ansatte er kjent med rutinen.
  • Foreldre er ansvarlig for å vurdere barnets almenntilstand.

Handling

• Barnehagen informerer nye foreldre om barnehagens rutine ved syke barn.
  • Når barnet kan vende tilbake til barnehagen vil være ulikt for ulike sykdommer og behandling. Skjemaet "tiltak ved smittsomme sykdommer" bør gjøres kjent for ansatte og foreldre.

Barnet skal være hjemme fra barnehagen:

• Hvis det er fare for smitte.
  • Hvis barnets almenntilstand tilsier at barnet ikke kan delta i barnehagens daglige aktiviteter.

Når barnet blir sykt i barnehagen:

• Barnehagen vurderer barnets allmenntilstand og informerer foreldrene.
  • Barnet skal være under tilsyn og skjermes på best mulig måte frem til det blir hentet.
  • Oppnås ikke kontakt med foreldre eller andre kontaktpersoner, vurderer barnehagen nødvendigheten av legekonsultasjon. Ved legekonsultasjon følges barnet av en ansatt som kjenner barnet godt. Barnets kontaktinformasjon til foreldre og kontaktpersoner og mobiltelefon tas med.
  • Videre tiltak skjer i samråd med behandlede lege.
  • Barnehagen gjør fortløpende forsøk på å oppnå kontakt med barnets hjem eller andre kontaktpersoner.

Tiltak ved smittsomme sykdommer

Korona
Barn i barnehagealder har som regel flere luftveisinfeksjoner i løpet av et år, spesielt de som er nye i barnehagen. Hvis symptomene vedvarer anbefales det at også små barn blir testet. Ta kontaakt med korona telefonen i Lørenskog kommune på telefon nummer 67495027