VISJON OG VIRKSOMHETSPLAN

Vår visjon er er: VI BYGGER SLOTT Vi ønsker å være en barnehage som som gir barna muligheter for å utvikle en basiskompetanse gjennom lek og læring i sosialt samspill og gjennom arbeid med ulike fagområder. Med rom for samspill, lek, omsorg, trivsel og trygghet.

S SAMSPILL
L LEK
O OMSORG
T TRIVSEL
T TRYGGHET

Samspill

Vår hverdag er preget av lek. Dette vil si at barna er nødt til å samspille slik at de får til lek. Her er det viktig å tenke på den sosiale kompetansen. Det å fungere sammen i et felleskap er ikke alltid like lett. Det er noe som må læres, vi ønsker å hjelpe og veilede barna til å tilegne seg hvordan en knekker den sosiale koden.

Lek

Barnehagen skal gi barn muligheter for lek, livsutfoldelse og meningsfylte opplevelser og aktiviteter i trygge og samtidig utfordrende omgivelser.

(barnehageloven § 2, barnhagens innhold).

Leken er et menneskelig fenomen der barn har høy kompetanse og engasjement. Den er en grunnleggende livs- og læringsform som barna uttrykker seg gjennom. Å delta i lek og få venner er grunnlaget for barnas trivsel og meningsskaping i barnehagen. I samhandling med hverandre under leken lærer de å bli individer med sosial kompetanse.

Barn leker med utgangspunkt i sin nysgjerrighet, sine evner og forutsetninger.

Humor er et viktig element i leken, vi ønsker at latteren skal sitte løst i Vangen og at barn og voksne opplever mye humor og glede i barnehagehverdagen.

Omsorg

God omsorg styrker barns forutsetninger for å utvikle selvtillit og tillit til andre. Gode relasjoner utvikler evnen til å ta ansvar for seg selv og fellesskapet.

Å gi barn mulighet til å gi hverandre og ta imot omsorg, er grunnlaget for utvikling av sosial kompetanse det er et viktig bidrag i et livslangt læringsperspektiv.

Trygghet

Trygghet er grunnleggende for all læring og aktivitet. Vi ønsker å skape et trygt og godt samspill i barnehagen mellom foreldre, barn og ansatte. Ros og positiv oppmerksomhet blir en viktig arbeidsform for de voksne. Det vil gi barna opplevelsen av at vi er glad i dem, gi dem tro på seg selv og kan igjen føre til at de våger å utfolde seg på flere områder.

Trivsel

Barnas trivsel i barnehagen er ofte et tegn på hvor godt en virksomhet lykkes. Hvis vi klarer å bygge vårt slott sammen, barn, voksne og foreldre, så har vi en trygg plass å oppholde oss i.

Vi ønsker at det skal være et SLOTT som gir rom for glede, humor og mange spennende opplevelser som gir barn og voksne gode minner fra barnehage tiden.

Dette kan dere lese mer om i vår virksomhetspaln
Virksomhetsplan pr oktober 2022